Time flies when you´re having fun.. nog 7 weken. - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Nardi Rauch - WaarBenJij.nu Time flies when you´re having fun.. nog 7 weken. - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Nardi Rauch - WaarBenJij.nu

Time flies when you´re having fun.. nog 7 weken.

Door: Nardi

Blijf op de hoogte en volg Nardi

17 Maart 2013 | Bonaire, Kralendijk

Bon tardi!

De tijd vliegt hier! Te bedenken dat ik over 7 weken alweer in ´mijn eigen bed´ lig vind ik eigenlijk niet zo’n leuke gedachte. Ik heb hier echt mijn plek gevonden en voel me aardig thuis op het eiland. Met de scooter heerlijke tochtjes maken en dan de warme wind in je haren voelen; genieten is dat! De aardige mensen van hier, de gemoedelijke sfeer van het eiland en uiteraard het heerlijke weer. Echter wen je wel aan het weer hoor! Terwijl ik dit typ zit ik in een trui en een lange broek aan tafel met een kop thee, terwijl het 28 graden is! Bizar toch?!
Tuurlijk, als ik thuis ben zal ik mijn eigen bed echt heel erg fijn vinden hoor! Wat ik vooral mis zijn die gezellige momenten met mijn familie en vrienden. Via Facebook kan ik gelukkig heel erg veel volgen, maar toch is dat anders… Maar toch… ik ga dit eiland echt heel erg missen! Maar gelukkig heb ik nog 6 weken en 6 dagen (volgens Anne)! En terwijl ik dit typ baal ik dat het er maar 6 zijn… maarja… positief proberen te bekijken.

Vandaag heb ik heerlijk gewindsurft! Eindelijk na lange tijd weer op een board gestaan! Deze keer ging het stukken beter dan de vorige keer dankzij de goede hulp van Jolanda. Echt… zonder haar zou ik deze sport al LANG hebben opgegeven! Maar zij heeft mij laten zien hoe ontzettend leuk het is en dat veel oefenen helpt! Voor de rest heb ik rustig aan gedaan vandaag.
Afgelopen twee weken heb ik steeds tegen een griepje aangehikt maar hij wil nog steeds niet doorzetten. Steeds ontzettend duizelig en ik sliep bijna 13 uur per dag! Gelukkig gaat het nu steeds beter; ik voel me nu goed genoeg om te windsurfen in ieder geval 

Ik heb dus afgelopen week rustig aangedaan.
Zaterdag 9 maart heb ik een rustig dagje gehad hebben Anne en ik een avontuur beleefd door off road op onze scooter op zoek te gaan naar een lokale eettent genaamd ´Maikey Snack´. Eenmaal gevonden stond daar de menukaart op een krijtbord geschreven in het Papiamento;
• Sopi: kabmitu, mondongo, pisca, juwana
• Kabmitu stoba
• Pisca hasa
• Yambo
• Sanger
Ik vreesde voor het ergste want ik zag op dat moment iemand langslopen met een bekertje waarin een soepachtige mengseltje zat met wat drijvende objecten en een groot donker bot.
Ik besloot aan een local maar een vertaling te vragen. Wat ik heb onthouden;
• Sopi: kabmitu (geitensoep), mondongo(?), pisca (vissensoep), juwana (leguanensoep)
• Kabmitu stoba (gestoofde geit)
• Pisca hasa (gebakken vis)
• Yambo (moesten volgens onze local gewoon niet eten dus hier kregen we de uitleg ook niet over!)
• Sanger (wat volgens hem ook niet te eten)

Anne en ik speelden het ‘safe’ en besloten de Pisca Hasa te proberen. Na ruim 25 minuten wachten konden we ons eten afhalen en wonderbaarlijk zag het er lekkerder uit dan verwacht! Ik had een hele angstaanjagende vis verwacht met kop en al op een bord gelegd op een blaadje sla, maar dit was een vis zonder kop met een lekker sausje en een salade.
Na deze zware, maar lekkere lunch, zijn Anne en ik naar Jibe gegaan waar we Jolanda weer tegenkwamen. Hier heerlijk gerelaxt. In de avond hadden we een verjaardag van mijn mentor. Tevens had zij een nieuw huis gekocht dus het was een housewarming & verjaardag in één. Het was ontzettend gezellig en ons plan om live Music te luisteren op Jibe ging niet meer door, door de gezelligheid op de verjaardag.
Vorige week zondag ook heerlijk rustig aan gedaan. Wat gezwommen bij het zwembad, gelegen in de zon, wat gekletst met het thuisfront via Skype en onze lessen voorbereid aangezien maandag onze begeleider vanuit Nederland kwam om ons op te zoeken.
Die zondagavond lag ik heerlijk in mijn bed toen plotseling al het licht uitviel.. weet je hoe donker het dan is! Gewoon echt hééééél erg donker (echt héééél erg donker!)! Lang leve de knijpkatten die we in huis hadden. Nadat Jolanda mij uiteindelijk het voordeel had laten zien van zo´n moment, namelijk een prachtige sterrenhemel, kon ik eindelijk slapen.
Die maandag verliep heerlijk. De kinderen hadden er zin in en dat straalden ze uit. Ik had een rekenles waarin het onderwerp ´het heelal´ naar voren kwam. Ik besloot dit in de kring te bespreken omdat ik gewoon weer een kringmoment met de klas wilde. De kinderen waren ontzettend nieuwsgierig naar informatie over het heelal en de planeten. Vragen bleven binnen komen en iedereen was enthousiast. Dit enthousiasme van alle leerlingen was ontzettend leuk en gaf me een positieve boost. Ze wilden meer en meer weten, dus hopelijk lukt het me om ze hierin genoeg te begeleiden. Rond half 12 kwamen mijn begeleiders en ik had als verdiepingsopdracht op de rekenles een les gemaakt waarin ik verder ging op het onderwerp ´schaal´. De kinderen kregen de opdrachten een ruimte in de school op papier te zetten (plattegrond) waarin er gewerkt werd met een schaal.
De kinderen waren weer enthousiast en hebben gewoon 30 minuten in duo’s ontzettend hard gewerkt met veel plezier. Ik heb echt genoten van al die kinderen die een schoolplein, de hal of het klaslokaal op verschillende manieren aan het meten en overleggen waren. Dit was echt een gouden momentje voor mij. Ik heb ontzettend genoten van deze ervaring en ben blij dat het zo ontzettend goed ging. Mijn begeleiders vonden het ook een erg leuke les. Voor de rest heb ik die dag lekker boodschapjes gedaan met Anne en kaarsjes voor mezelf gekocht. Een boek lezen (‘Bonaire, een verloren droom’ is een aanrader) onder het gezelschap van kaarslicht vind ik toch een sfeermaker.
Dinsdag was een minder leuk dagje op stage. Helaas is cyberpesten en hype en gebeurt dit ook in mijn klas helaas. Erachter komen wat er allemaal wordt gezegd is wel erg zorgwekkend en heeft me laten schrikken. Die dag was de stemming in de klas de gehele dag gespannen. Helaas. Die dag heeft mijn mentor ook de CITO scores bekend gemaakt bij de kinderen. Voor kinderen was het schrikken, voor andere een meevaller.
Woensdag was een gewoon dagje stage waarin de sfeer van de vorige dag helaas nog een beetje aanwezig was. Gelukkig wel gewoon de dag goed kunnen draaien zonder al teveel poespas. Na stage met Anne even gezellig Kralendijk in gegaan. Ik heb 2 boeken voor mezelf gekocht en in de avond heerlijk uit eten geweest bij Bon Pizza. Hier heb ik genoten van een heerlijke lasagne. 1 ding is zeker, dat was voor herhaling vatbaar!
Donderdag en vrijdag heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan aangezien ik toen een beetje meer last had van mijn ‘o-zo-leuke-duizelingen’. Ik heb een beetje aan school gewerkt, geskyped met m’n broer en schoonzus, koffie gedronken op een terras, beetje rondgehangen op Jibe en vooral alles ‘poco poco’.
Zaterdag was ook een rustdagje voor mij. Zaterdagochtend ben ik met Anne weer naar de fruitmarkt geweest. De koelkast is nu weer heerlijk gevuld met sinaasappels, kiwi’s, nectarines, een meloen en twee mango’s. Hmmmmm! De rest van de dag een beetje aan het zwembad gelegen, wat baantjes gezwommen en gewacht op de zon die een siësta hield achter de wolken. In de avond met Jolanda en 2 vrienden de film ‘life of Pi’ gezien bij ons thuis. Erg gezellig was dat.
Zometeen maar eens gaan bedenken wat we gaan eten straks en voor de rest gewoon genieten van wat er komen gaat vanavond.
“You only live once” (YOLO)

Ayo dushi’s.

  • 18 Maart 2013 - 11:09

    Saskia:

    Ha Nardi, wat een gaaf verslag weer, leuk om te lezen en herkenbaar na ons bezoekje aan Bonaire. Jullie weten overduidelijk op fantastische wijze het nuttige en het aangename te verenigen! Houden zo!!!

  • 18 Maart 2013 - 14:33

    Anke Rauch:

    Zo, da's mooi. Een nieuw reisverslag in no time!:)
    Klinkt allemaal goed, en dat je het eiland zal gaan missen: dat is niet misschien!
    Maar beter goede herinneringen dan al die maanden daar voor je verdriet zitten, nietwaar?
    Het was in ieder geval weer een leuk reisverslag! Geniet er van!!

    XXX Anke

  • 19 Maart 2013 - 11:29

    L.p. Rauch:

    Schitterend verslag. Ben ook blij dat je ondanks de schittrende tijd ook wel een beetje verlangd naar je eigen bed, ons thuis. Boek maar een ontbijtje op de voor jou, ons bekende plek, maak een fot, stuur 'm door en dan komt het helemaal goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nardi

Actief sinds 18 Nov. 2012
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 12905

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 04 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: